Migawki z galerii

Krótko o percepcji wzrokowej

Percepcja wzrokowa – to umiejętność spostrzegania barwy, kształtu, skupiania wzroku, wyodrębnianie elementów z tła.

Percepcję wzrokową powinniśmy stymulować u wszystkich dzieci, gdyż im więcej będą one miały doświadczeń tym lepiej i szybciej będą się do nich odwoływały, a co za tym idzie zminimalizujemy ryzyko powstawania deficytów rozwojowych. Najintensywniejszy rozwój percepcji wzrokowej przypada na okres od 3;6 do 7,6 roku życia.

A oto kilka symptomów, które mogą wskazywać na trudności w zakresie percepcji wzrokowej w wieku przedszkolnym:

  • Niechęć do wszelkiego rodzaju układanek i historyjek obrazkowych;
  • Niechętnie układa konstrukcje z klocków wg wzoru;
  • Trudności z zapamiętywaniem kształtów liter i cyfr;
  • Niechętnie rozwiązuje zadania polegające na szukaniu różnic między obrazkami;
  • Nieprawidłowo tworzy kompozycje według wzoru, a jego rysunki są ubogie w szczegół;,
  • Ma trudności z odtwarzaniem szlaczków i figur geometrycznych;

Dzieci ze słabo rozwiniętą koordynacją wzrokowo-ruchową mają trudności między innymi:

  • podczas ubierania się
  • wycinania naklejania, rysowania
  • niezręcznie zachowują się podczas gier ruchowych ( chwytanie i łapanie piłki, rzucanie do celu)

Warto zatem zachęcać dziecko do takich zabaw jak:

  • wyszukiwanie (na czas) powiększonych elementów przedmiotu, który to przedmiot znajduje się wśród dużej ilości obrazków,
  • dobieranie par jednakowych obrazków – zabawa Memo,
  • obliczanie ilości ukrytych figur geometrycznych wśród różnych figur ułożonych na różnej płaszczyźnie względem siebie oraz nakładające się na siebie,
  • puzzle,
  • segregowanie obrazków w grypy tematyczne,
  • uzupełnianie brakujących elementów w obrazku,
  • szukanie różnic pomiędzy dwoma podobnymi obrazkami, różniącymi się kilkoma szczegółami,
  • zapamiętywanie przedmiotów – pokazujemy dziecku drobne przedmioty, zapamiętuje je, a po zasłonięciu przez nas – wymienia.
    • układanie obrazka z pociętych części.
    • układanie według podanego wzoru patyczków, klocków, wyciętych figur geometrycznych,
    • segregowanie figur ze względu na wielkość, kolor, kształt,
    • układanie historyjek obrazkowych. Dziecko  opisuje obrazki zgodnie z kolejnością zdarzeń,
    • wyszukiwanie wyrazów z jednakową literą ,
    • domina obrazkowe – szukanie pary takich samych obrazków.
    • domina literowe oraz sylabowe – szukanie pary takich samych liter/ sylab,
    • kalkowanie i rysowanie po śladzie.
    • zapamiętywanie i opowiadanie treści obrazka
    • zapamiętywanie kolejności eksponowanych przedmiotów
    • rysowanie z pamięci zapamiętanych wzorów

Powyższe ćwiczenia powinny być formą zabawy z dzieckiem. Ważna jest tu systematyczność, ale jednocześnie nie przemęczanie dziecka.

 

 
Joomla 1.5 themes, hosting company.